zaterdag 2 april 2016

Zon, zee en zeilen….. Dominica, laatste van de Windward eilanden (Windward deel 4)


In de rij groen, groener, groenst scoort Dominica hoge ogen. Bijna alle inwoners (ca 80.000) wonen in de hoofdstad Rosseau, de rest van het eiland is ruig met steile ‘bergen’ en kloven, alles met een groene deken van regenwoud overdekt. Zelfs die hoofdstad is een oase van rust als wij daar op de zondag dat we aankomen een wandeling maken. Je kunt een spelt horen vallen, alleen bij een enkel eetstandje langs de weg zijn wat mensen. We kunnen er wel inklaren op zondag. Heel efficiënt, krijgen we een permit voor 14 dagen en hoeven niet uit te klaren binnen die tijd. Handig, scheelt veel rompslomp en bureaucratie.

 
Zicht over de baai van Rosseau en Ancorage hotel (blauw) opde kant.

De ankerplek is vrij onbeschut en diep. Ruim voordat wij bij de ankerplek zijn komt er al een bootje aan die ons naar een mooring wil brengen. Wij zien echter de Lovis liggen en willen eerst daar eens vragen hoe de bodemgesteldheid is. Kunnen we ankeren of hebben we een mooring nodig. Als er iets is waar Stef een hekel aan heeft is het wel de “boatboys” die om je heen komen zwermen, aan de boot hangen en je van alles opdringen. Toch gaan ze bijna altijd na 2 keer nee weer weg. Maar het drukt altijd wel de stemming bij aankomst. Ankeren blijkt hier geen goed idee. Dus wij vragen de eerst volgende om ons aan een mooring te helpen.  We komen aan een mooring van Seacat te liggen, hij is jarig en wij zijn uitgenodigd voor een biertje s'avonds (blijkt later een complete BBQ te zijn, wij houden het bij een biertje, hebben al een reservering voor eten bij restaurantje).
Na een check blijkt onze mooring vrij degelijk. Een tractorband vol gestort met beton met een hijsband tot 10.000 kilo er aan. Zou moeten werken, zeker genoeg om de hele dag de boot te laten liggen en op excursie te gaan. Het blijft altijd spannend om de boot zomaar voor anker of aan een mooring te laten liggen. We zijn ook nog steeds onze terugkomst op Sao Nicolau (Kaap Verden) niet vergeten toen de boot er vandoor was gegaan. Maar sindsdien hebben we geen problemen meer gehad, zeker niet nadat we van hoofdanker zijn gewisseld. We proberen echter wel altijd zo ondiep te ankeren dat we eenvoudig een aantal keer de diepte kunnen steken en naar het anker kunnen snorkelen om die te controleren. En eventueel kunnen bevrijden uit rotzooi op de bodem. Er liggen nogal wat oude kreeftennetten, visnetten en moorings op de bodem.


 Maar Dominica als eiland… het is een parel. Het lukt ons om op zondag via het Anchorage hotel een auto te reserveren voor twee dagen en deze staat maandagochtend voor de deur. Het is een vrij buitenissig exemplaar uit Japan dat nogal laag op de weg ligt. Dit blijkt later een punt van zorg. De verhuurders zijn heel relaxt, de creditcard machine doet het niet voor de borg, dat kan wel als we vanavond weer terug zijn, bel maar even. Verder zijn alle wegen begaanbaar (even nagevraagd omdat er nogal wat verwoest is door tropische storm Erica vorig jaar). Als het lastig wordt, gewoon heel langzaam rijden.

Wij gaan op pad. We nemen eerst de kortste route het binnenland in en proberen de Wotton Wave hete bronnen te bereiken. Helaas na een mooi stuk over slingerweggetjes door tropisch regenwoud wordt de weg wel erg steil, smal en kapot. We lopen het nog een stukje verder en staan voor een woest riviertje met grote rotsblokken en een kapotte brug. Tot hier en niet verder dus. Ze zijn al wel een eind met het bouwen van een nieuwe brug, maar deze moet nog op de weg worden aangesloten. Wij hobbelen een stuk terug en nemen de afslag naar Trafalgar Falls, een must op Dominica. Gelukkig zijn die wel bereikbaar en na een mooie wandeling door een natuurreservaat (wat doet dat bordje land te koop hier langs het pad?) staan wij voor de hoge Mamma en Pappa Falls. Indrukwekkend, ze zjin resp. 25 en 40 meter hoog en komen in het zelfde riviertje uit. Beneden staat een waterkracht centrale waarmee ze elektriciteit opwekken. Ze hebben er 3 op Dominica, groene energie op een groen eiland. Gelukkig zijn ze vrij kleinschalig en hebben ze geen grote impact op het landschap. Niet dat stalen pijpen door het landschap zo mooi zijn maar beter dan grote stuwmeren en dammen.
 
Pappa falls
Mamma en Pappa Falls, samen de Trafalgar Falls



Na de Trafalgar Falls rijden we richting Fresh water Lake. We parkeren de auto en lopen via een klein wandelpad naar het Boere Lake dat een stukje hoger de bergen in is. Het is een heerlijke wandeling waarbij we blijven zoeken naar beestjes tussen het groen. Echter we ontdekken de papagaaien en boomkikkers niet. Vooral deze laatste houden ons bezig. Iedere avond horen we hele concerten van deze fluitende kikkers maar we zien ze nooit. Schijnbaar de lokale bewoners ook niet want we hebben verschillende keren navraag gedaan en meestal weten ze niet wat dat geluid maakt een kikker, krekel of vogel. Tijdens de wandeling worden we voor onze inspanning beloond met schitterende uitzichten over de groene bergen (eigenlijk zijn het meer steile heuvels, zo hoog is het allemaal niet).  
 
Onze zeer excentrieke boliede. Zeer laag op de weg... die hier nog heel goed is.

 

Fresh water lake


Boere Lake

Als we terug zijn in Rosseau hebben we nog net tijd om voor het donker wordt naar de zuidpunt van het eiland te rijden waar warm waterbronnen in zee uit komen. Het water is echt kokend heet. Er is een klein strandtentje die met keien twee bassins heeft gemaakt waar je in kan baden. Ze zijn vrij vol met mensen en wij houden het bij het onderdompelen van onze tenen en een drankje op het strand. Het is wel erg grappig om het water uit het zand te zien opborrelen op het strand. Het water is zo heet dat je er niet met blote voeten op kan staan.  
Kleurig kerkje bij Champaigne Beach
We komen moe en voldaan weer terug bij onze bolide en rijden naar de boot terug.

Bij het Anchorage hotel bellen we de verhuurster maar die heeft alleen een antwoordapparaat aan staan. We laten een boodschap achter en eten  nogmaals wat de pot schaft in het hotel (hele aardige behulpzame mensen hier en we moeten onze uitgaven een beetje over het eiland verdelen). De BBQ-kip smaakt goed met het lokale bier en we storten na een drukke dag vroeg in bed.  Tegen een uur of 10 belt de verhuurster nog terug. Sorry dat ze zo laat nog belt, het enige wat ze wil weten is of het leuk was. Ja hoor, heerlijk eiland. Tot morgen dan maar. Heerlijk relaxt allemaal.
 
Dinsdag gaan we (na mijn verjaardags-ontbijt) voor een grotere rondtour over het eiland. In het hotel wisten ze dat er aan de andere kant een weg nog dicht was en hebben ze ons behoed voor een doodlopende weg. Voorzien van tips gaan we op pad. Er ligt een cruiseboot voor de kade dus we besluiten om de Emerald Pools, nog een ‘must see’, maar aan het einde van de dag te doen als de bejaarden van de cruiseboot weer zijn ingeladen. Op de weg is wel duidelijk te merken dat er een boot voor de kant ligt. Overal rijden busjes rond en standjes langs de weg zijn opeens bezet en verkopen allerlei tierelantijnen. Het is niet onze vorm van massa-toerisme maar op Dominica verdienen toch redelijk veel mensen er een inkomen mee. Aan de oostkant van het eiland komen we geen mens meer tegen en lunchen we bij een stalletje langs de weg. Uit een paar grote bakken kunnen we kiezen wat we willen hebben. Graag een kleine portie (nog heel veel) en van alles wat. Het smaakt goed en terwijl we het eten worden we bijgepraat over de locale nieuwtjes. Een jonge moeder de met haar kindje zit te eten wordt stichtelijk verteld dat ze beter niet uit kan gaan, dat hoort niet meer en de mensen zullen er van alles van denken. Zij is oost-indisch doof en verhaalt alleen van haar oproep voor een proces komende week. Iets met een inbreker, geweld (door haar schijnbaar). Het dialect is vrij moeilijk te volgen maar het verhaal is wel zo spannend dat we ons best doen. Tussendoor is er ook nog belangstelling of wij het eten wel lekker vinden, ja hoor heerlijk.

Kokosnoot die uitloopt aan de oostkust

Uitzicht over de oostkust en Caribe Territory

Na deze lunch in spannende locale setting rijden we verder door het Caribe Territory. De weg slingert zich langs de oostkust over hoge kliffen door een gebied dat langgeleden door Koningin Elisabeth aan de oorspronkelijk bewoners is teruggegeven. We merken niet veel verschil behalve dat ze hier manden weven van riet en die langs de weg verkopen. We ontdekken ook cacao bomen langs de kant. We toeren door en laten de kliffen en groene hellingen op ons inwerken. Als we weer door steken naar de westkust rijden we nog langs de Emerald Pools en wandelen daar naar de poeltjes die wel een beetje over gewaardeerd zijn. De wandeling is leuk en het poeltje grappig. Je moet er echter niet aan denken het parkje samen met een paar 100 mensen van een cruiseboot te bezoeken.


Emerald Pool


 
We nemen de meest noordelijk weg terug naar de kust en komen langs de Layou River. Dat hebben we geweten. Hier wordt het natuurgeweld dat Erica heeft veroorzaakt pas goed duidelijk. We rijden de weg dus heel langzaam zoals onze instructie luidde. Wisten wij veel dat die weg er niet meer was. Het is een soort van tijdelijk karrepad dat de mensen die in de dorpen hogerop de mogelijkheid geeft om aan in de bewoonde wereld te komen. Wij zijn 1 keer zelfs de weg kwijt en weten niet welke van de twee onbegaanbare paden we moeten nemen. Het blijkt die met het bordje no-trespassing te zijn. Er is gelukkig iemand aan het werk die we het kunnen vragen, hij verzekerd ons dat we op de goede weg zijn en gewoon moeten doorrijden. Wat ben ik blij dat ik niet achter het stuur zit. Stef rijdt met zweet in zijn handen door en om diepe kuilen heen, we duimen dat de auto niet blijft steken. Toch zien we overal werkzaamheden en hebben ze ook al een nieuwe brug klaar. Als je hier de schade ziet dat realiseer je hoeveel werk er de afgelopen maanden al is verzet. Wij zijn diep onder de indruk.

De weg is half verdwenen in de rivier

Geimproviseerd pad langs de rivier waar eens een mooie asfaltweg lag

Terug op de kustweg kan er weer ‘normaal’ gereden worden. Helaas is de weg erg smal en geldt het recht van de sterkste hier. Het gaat lang goed tot wij een vuilcontainer aan de linkerkant van de weg raken (men rijdt hier links). Met een klap gaat de spiegel er af. Hij hangt nog aan een draadje en ik hou deze vast tot we terug zijn. Het is wel een behoorlijke domper op de dag. We zijn beide ook flink geschrokken. We bellen de verhuurdster en vertellen gelijk dat we wat schade hebben. Ze komt samen met haar klusjes man en beide zijn niet erg onder de indruk. Stef geeft ze beide een biertje en terwijl de spiegel er weer aan wordt geprutst (hij was al eerder een keer kapot) kletsen we gezellig. Het is allemaal geen probleem, het is te fixen, of we wel een goede tijd hebben gehad op het eiland. Ja hoor heerlijk, alleen geschrokken van de aanvaring met de container. Verder doen ze er niet moeilijk over, verder ook geen schade. En ze moeten lachen om onze avonturen bij Layou river, ja inderdaad daar is de weg nog erg slecht maar ‘No Problem’. Deze gevleugelde uitspraak gaat hier echt op en we worden niet eens uitgemolken voor de kapotte spiegel. Wat een ontzetten aardige, vriendelijke en toegankelijke mensen op Dominica. We eten op de boot, nog een dag BBQ-kip wordt net wat te veel.

De volgende dag vertrekken we richting Portsmouth aan de noordkant van het eiland. Op weg er naar toe liggen we nog even in een kleine baai om te snorlen. Als we het laatste stukje naar Portsmouth tuffen horen we opeens een raar geluid. Snel de motor uit zijn werk. Kijkend achter deboot weten we dat we beet hebben. Er komt een lange lijn onder de boot vandaan. Gewapend met een mes en duikbrik gaan we te water. Gelukkig is de zee erg rustig. De lijn zit een paar keer om de schroef maar gelukkig niet vast gesmolten. Om en om duiken we onder de boot en snijden de lijn los. De boei (kleine jerrycan) hing aan het roer. We hebben waarschijnlijk de lijn van een kreeftenkooi in de schroef gekregen. Gelukkig hebben we hem snel weer los en kunnen verder varen. We liggen er nog een dag maar zijn een beetje sight-seeing moe. Relaxen en doen boodschappen. De volgende dag vertrekken we naar Guadeloupe.

Een heel futuristische motorboot bij Portsmouth
 
Restanten van de lijn die om de schoer zat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten