|
Sint Eustatius in zicht |
Na een vroeg vertrek vanaf StKitts komen we om 11 uur al aan
op Sint Eustatius. We varen in een eilandenrij die dicht aan een gesloten is. Het
was een mooie zeiltocht over een hobbelige zee waardoor de Oranjebaai relatief
rustig lijkt. We zijn weer in Nederland, wel een erg vreemd gevoel. Toch is dit
eilandje nauw verweven met de Nederlandse geschiedenis. We hebben gelezen dat
in de 18-de eeuw de Oranjebaai de drukste haven ter wereld was en dat er tot
wel 300 boten tegelijk voor anker in de baai moeten hebben gelegen. Doordat
Nederland neutraal was werd Sint Eustatius gebruikt door landen die met elkaar
in oorlog waren, om handel te drijven. Er werd van Sint Eustatius veel meer
geƫxporteerd dan er ooit gegroeid kon hebben, zo werd er 600.000 ton suiker
geproduceerd en 20 miljoen ton geƫxporteerd. Soort witwassen van goederen dus. Zwart
randje is de slavenhandel die ook erg floreerde. In deze tijd stond Sint
Eustatius bekend als de gouden rots. Daar waren wij toch wel heel nieuwsgierig
naar.
Een stukje van de handelsgeest is nog herkenbaar. Als we aan
komen varen zien we voor het eerst sinds we in de Carieb zijn tankers liggen,
en wel 6 stuks. Sint Eustatius heeft een grote olie op- en overslag terminal en
is weer een ‘drukke’ haven geworden.
|
Baai van Oranjestad |
In de baai liggen veel historische resten en koraal dus wij
pakken voor de verandering eens een mooring. We gaan zo snel mogelijk aan wal
om in te klaren en het stadje te bekijken. Ook hier kunnen we gelukkig gelijk
in- en uitklaren. Dan lopen we via de benedenstad
met enkele mooi gerestaureerde gebouwen naar de bovenstad. Heel grappig is dat
veel van de grotere gebouwen van ‘geeltjes’ zijn gemaakt, de steentjes die
typerend zijn voor veel Nederlandse huizen. Het is erg leuk om door de kleine
straatjes te dwalen en het is ook duidelijk te zien dat er heel veel is
opgeknapt in de afgelopen jaren. Vanaf fort Oranje hebben er een erg mooi
uitzicht over de Oranjebaai en LJS die er in ligt. Voor het eerst in een jaar
weer in Nederlands water, maar dan wel helder blauw.
|
Zaad van de zijde katoenboom, zijde zacht inderdaad. In het verleden in kussenslopen gebruikt, moet heerlijk slapen. |
|
Oranjestad is mooi stadje, redelijk recent flink gerestaureerd |
|
Alle gele steentjes van de huizen zijn in het verleden als ballast met de schepen meegekomen |
|
Fort Oranje |
|
Je zal je boot toch maar zo zien liggen... trots! |
|
Plaquette alsdank van de Amerikanen |
In het fort leren we dat Sint Eustatius als eerste Amerika
als onafhankelijke natie heeft erkend door dat de gouverneur uit beleefdheid de
saluutschoten van een Amerikaans schip heeft laten beantwoorden. Er is daardoor
nog steeds een nauwe band met Amerika en er staan diverse bedankt plaquettes
van Amerikaanse presidenten en organisaties. We ontdekken buiten de Nederlandse
stagaire niemand die Nederlands spreekt. Volgens de taxi-chauffeur leer je het
wel op school zodat je naar vervolgonderwijs kan in Nederland. Blijkbaar is het
een taal die je snel vergeet. Onze chauffeur kon het wel verstaan, niet
spreken. De voertaal is Engels.
Na beneden wat te hebben gedronken nemen we een taxi om ook
wat van de rest van het eiland te zien. We rijden eerst naar de voet van de
vulkaan waar nog de resten van een fort te zien zijn met kanonnen gericht op St
Kitts. Er is ook een er mooie kalksteenformatie die uit zee oprijst. Duidelijk
opgestuwd door de vulkaan.
|
Geschut gericht op St Kitts |
|
OPgedrukte kalksteenformatie die tegen de voet van de vulkaan ligt |
De chauffeur verteld veel over zijn eiland en is er
duidelijk trots op. Wij vinden het nogal kaal en buiten de olieterminal is er
ook nauwelijks werk. Grappig is dat we voor het eerst sinds lange tijd iemand
spraken die duidelijk een mening had over dingen, positief en negatief.
Wellicht ook een Nederlands trekje? Na verloop van tijd kwam het gesprek op de
nieuwe staatsindeling in 2010. Onze chauffeur was er blij mee nu een gemeente
van Nederland te zijn. Het was niet leuk dat ze nu belasting moesten betalen
maar het voordeel was dat nu wel de wegen werden onderhouden, de scholen boeken
en airco hadden en de corruptie afgenomen was.
We rijden door de buitenwijken van Oranjestad en horen dat
de meeste mensen liever in een groot huis buiten de oude stad wonen waardoor de
oude stad met leegstand te maken heeft. Heel jammer want daardoor mist het
stadje levendigheid. Het midden van het eiland is een grote vlakte met een
vliegveld en wat kleine tuinderijen waar we wat tomaten ontdekken. Er groeit
weinig. Naast de weg lopen de koeien, schapen en geiten in groepjes rond. Het
is een heerlijk rustig eiland waar zo op het eerste oog weinig gebeurt.
|
Sint Eustatius heeft ook een prachtige vulkaan, gelukkig vast in slaap |
Na een uur werden we weer bij de haven afgezet. Een blik op
LJS deed ons besluiten nog maar wat langer aan wal te blijven. De boot
slingerde waanzinnig, het zou geen feest zijn om aan boord te zijn. Dus
noodgedwongen zijn we uit eten gegaan. Wat een straf om op reis te zijn ;-) .
|
Ook hier loopt het eten naast het terras |
|
Rum punch als afsluiting van een mooi bezoek aan Sint Eustatius |
Na een onstuimige slingerende nacht zijn we op tijd
vertrokken naar Sint Maarten om daar Bart te ontmoeten. Met een beetje
doorvaren zouden we tegelijk aan kunnen komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten