Samen met de Double Dutch varen we in 5 dagen naar de
Canarische Eilanden. Het weerbericht zit er naast én we doen er alles aan om
langzaam te varen.
Beide boten klaar voor vertrek |
Om 6.30 al vroeg aan de koffie om op tijd te vertrekken richting Lanzarote. De meest noordelijke van de Canarische Eilanden. 600 mijl te gaan, koers 240 graden. Wind zal naar verwachting meest van achter komen en niet al te veel. We hebben afgesproken om samen met de Double Dutch, havengenoot uit Deko, op te varen. Beide boten hebben de dieseltanks vol gegooid. Om 8.30 varen we weg en is er nog maar weinig wind, gelukkig wel schuin van achter zoals we graag hebben. Dit kunnen we wel een paar dagen vol houden.
We varen schijnbaar in de buurt van een schietgebied want we
zien marineschepen en krijgen meldingen via de marifoon dat er geschoten gaat
worden. Er volgt een brei van coördinaten die niet al te dichtbij lijken te
liggen. Maar hopen dat we geen schietschijf worden.
Niet lang na vertrek krijgen we al weer de eerste melding
dat er een boot met 40 emigranten vanuit Marokko onderweg is naar de Canarische
Eilanden. Deze berichten drukken je met je neus op de feiten dat niet iedereen
voor zijn plezier de zee op gaat en het zo goed heeft als wij. We hopen maar dat
we geen bootjes tegen zullen komen en ook niet tegen een verlaten bootje
opvaren. Mocht we er één zien dan zullen we er in een boog omheen varen en de kustwacht
waarschuwen.
En altijd is er de Double Dutch achter ons |
Rond 17.00 zien we op de AIS een zeilboot achter ons varen
genaamd Lion King. Stef kent een Lion King van heel lang geleden, het zou toch
niet… Via de marifoon hebben we contact, het is inderdaad Harry een kennis van
lang geleden. Wel heel erg toevallig dat we nu beide vertrekken richting
Lanzarote.
Het water/golven zijn vrij onregelmatig dus we slingeren
onrustig heen en weer. Maar we voelen ons beide goed, geen spoor van zeeziekte.
Onze snelheid ligt flink langzamer dan waar we mee hebben gerekend, wij varen
met beide zeilen gereefd zodat de Double Dutch ons bij kan houden. LJS is groter
en daarmee sneller. Ze moeten de motor bijhouden om ons bij te benen.
Het is aarde donker met een schitterende sterrenhemel. Fluorescerende
algen maken dat je niet alleen boven de boot maar ook in het kielzog de Melkweg
lijkt te zien. Dit is heerlijk zeilen! We genieten er nog even samen van
tijdens het eten. Daarna (rond 20.00) start ons wachtsysteem en gaat Manon
slapen. Om 00.15 wisseling van de wacht. Stef gaat slapen en Manon neemt de
wacht over. Dit bestaat uit buiten zitten en geregeld de koers en zeilen
controleren en uitkijk houden naar eventuele boten om ons heen. Doordat we nu
samen met een andere boot varen vergt dat wat meer aandacht, we moeten niet te
snel, niet te langzaam en ook niet tegen elkaar aan varen. Het heeft ook wel
iets vertrouwds zo’n lampje dat we steeds trouw achter ons aan zien varen. Om
5.00 wisselen we weer. Manon slaapt nog even tot we rond 9 of 10 uur samen
ontbijten. De eerste nacht is altijd het lastigste, je bent nog niet echt moe
(valt nog niet als een blok in slaap zodra je hoofd het kussen raakt) het is
ook nog even zoeken naar het ritme.
Na 24 uur hebben we 137 mijl gevaren, een mooie
dagafstand. In de vroege ochtend hebben
we een tijdje zeer variabele en even geen wind. We varen een stukje op motor.
De hele dag is de wind meer westelijk dan de noordelijke wind uit de
voorspellingen. We varen meer richting Marokko dan richting de Canarische
Eilanden. Maar het gaat heel relaxt en dat is ook wat waard. Tijdens een rondje
over dek vinden we de eerste vliegende vis van de reis. Deze zit wel heel
noordelijk.
Tijdens de tweede nacht hebben we het druk. We treffen
vissers, andere zeilboten die langsvaren, buien met veel en variabele wind en
een lang tonijnnet. Gelukkig is dit net een soort van verlicht en weet Stef er
omheen te varen. In de ochtend hebben we een dagafstand van 120 mijl afgelegd,
best weinig en zeker minder dan waar we op rekenden. Het lijkt er op dat we
niet na de verwachte vier nachten aankomen maar het nog een nachtje langer
moeten volhouden.
De derde dag krijgen we met moeite een weerbericht binnen
met de
radio. We varen in een gebied met vrij weinig wind. Gelukkig is deze wel
iets gunstiger zodat we parallel aan de Marokkaanse kust kunnen varen. Maar
hoog aan de wind gaat het langzaam en slingeren we flink. De hydrauliek-olie
van de stuurcylinder is leeg, gelukkig lukt het ons die bij te vullen zonder de
hele bakskist vol olie te knoeien. De windvaan vindt de koers en weinig wind
niet fijn dus zonder elektrische stuurautomaat zouden moeten we zelf sturen.
Dat is erg vermoeiend en doen we eigenlijk nooit. De hele dag zien we flinke
buien in de lucht en is het wat spannend varen, krijgen we veel wind of gaat
het meevallen. Om 18.00 komt er een flink front over. Buien geven wel mooie luchten |
In de ochtend van de vierde dag op zee laat de wind het af
weten. We varen de hele dag op motor. Als we proberen te zeilen komen we niet
vooruit en de zeilen klappen door de golven heen en weer. Dat gaat je
door merg
en been en is een enorme slijtageslag. We houden dat geklapper nooit lang vol.
Dan moet of al het zeil er af of we zetten de motor aan. Het voordeel is dat de
accu’s even kunnen bijladen. Door de bewolking en gebrek aan wind hebben ze een
zware dag gehad en hadden we een lage spanning in de ochtend. Om 19.30 kan
eindelijk de motor weer uit en zeilen we weer. Het is stikdonker en we varen
onder de Melkweg. Na een dag lawaai van de motor is de stilte en de ruimte
onder de fonkelende sterren overweldigend. Om middernacht merkt Stef dat de stuurautomaat
niet meer stuurt. Een zoektocht levert op dat de stuurcylinder van het roer
kwadrant geschoten is. De zelfborgende (?!) moer is schijnbaar toch losgetrild.
Snel opgelost gelukkig. De hele nacht maken we een flinke snelheid. We varen 5
– 5,5 knoop en hebben 1,5 knoop stroom mee. Dan schiet het eindelijk op. In de
ochtend hebben we dan ook een dagafstand van 162 mijl gemaakt, erg goed. We
voelen dat Lanzarote dichterbij komt.
In de zeekooi lig je heerlijk rustig |
De windvaan heeft iets geraakt. Omgeklapt werkt hij niet meer |
De 5-de dag op zee begint met tegenwind. We laveren ook al
wordt de wind steeds minder. Er zijn geen golven en LJS vaart voor zijn doen
vrij hoog. We varen over de ‘ondiepte’ boven Lanzarote in de hoop daar zeeleven
aan te treffen. We hebben geluk en treffen een hele grote school dolfijnen die
om de boot komen spelen. In de verte zien we een paar keer een spuitfontein van
walvissen. Ook zien we een vin langs zwemmen, we hebben geen idee van welk
beest. We laveren bijna de hele dag. Double Dutch zit inmiddels bijna zonder
diesel na al dat motorzeilen om ons bij te houden. Het wordt spannend. Om 17.00
is de wind echt op en starten we toch de motor. Op naar Lanzarote anders halen
we het morgen ook nog niet. Tegen
middernacht is er weer wind en kunnen we onder zeil verder. Niet veel later
zien we de lichten van Lanzarote aan de horizon verschijnen. Land in zicht! Het
is 9.00 als we uiteindelijk de haven in varen. Ze moeten zoeken naar een plekje
voor
ons, het is erg vol. Gelukkig vinden ze die. De Lion King is 2 uur eerder
binnen gekomen. Als 3 uur later de Double Dutch binnenkomt zoekt die eerst maar
eens een plek bij de dieselsteiger, de tank is nagenoeg leeg. Barbara en Manon
praten als brugman om te zorgen dat ze even tijdelijk aan een kopsteiger mogen
liggen. De haven is vol, er zou geen plek meer zijn. We ontbijten samen en
delen de belevenissen van de afgelopen dagen. We zijn alle vier blij dat we
er zijn. Dit delen van de belevenissen
is de leuke kant van het samen op zeilen. Het zo langzaam mogelijk zeilen is
minder goed bevallen. Maar we zijn weer ervaringen rijker. Na het ontbijt nog
wat formaliteiten en dan vinden ze opeens ook voor de Double Dutch een plek in
de haven en kunnen we allemaal op ons gemak bijkomen van de tocht terwijl we
stil liggen aan een steiger, wat een luxe.
Land in zicht in het ochtengloren |
Weer best een spannend verhaal!
BeantwoordenVerwijderenLeuk met de foto's erbij. Kan ik me weer wat bij voorstellen. Gaat het van Lanzarote nu naar de Atlantic?
Beetje late reactie, we zijn niet meer altijd on-line. Zwervend zijn we de Canarische eilanden langsgevaren. Inmiddels een stuk Atlantische oceaan overgestoken en aangekomen in de Kaap Verden, Mindelo. Morgen verder richting de Cariben, Martinique. Hopelijk vandaar uit een paar nieuwe blogs als we beter internet hebben (en wat meer tijd/geduld om stil te zitten achter de computer).
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen