maandag 7 september 2015

Na een maand stilte...

Wat blog je als je een maand lang je blog niet hebt bijgehouden. Dat je nu echt in de relax mode zit dus. Wij zijn de hele Spaanse en Portugese Atlantische kust afgezakt, van haven naar haven gehopt geregeld een paar dagen ergens blijven liggen en nu uiteindelijk in de Algarve op Portugees/Spaanse grens aangekomen. Om nog even gunstige wind af te wachten voor de oversteek naar Madeira (en gewoon omdat het leuk is) zijn we de grensrivier opgevaren. Mooie manier om ook iets van het binnenland te zien zonder dat we van de boot af hoeven (inderdaad relaxt dus).

Bijzonderheden ondertussen:

Na A Coruña kwamen de Spaanse ria’s. Het was even wennen voordat we er echt van konden genieten. Dat had alles te maken met verwachtingen. Wij hadden rustige baaien in gedachte maar zijn die na de eerste baai bij Camarinas niet meer tegengekomen. De kusten van de ria’s zijn helemaal volgebouwd en erg toeristisch. Maar het is heerlijk zeilen, lekker windje en de hoge oceaandeining wordt door eilanden buiten de ria’s tegengehouden.

Wij hadden een vergunning gevraagd om 1 er van te bezoeken, Islas Cies, het zijn eigenlijk 3 eilanden heel dicht bij elkaar. De vergunning is nodig om dat het beschermd natuurgebied is. Je mag er ook maar maximaal 3 dagen blijven en er gelden allerlei regels. Nou wij hebben een nieuwe interpretatie van natuurgebied, een Spaanse dan wel. Het bleken eilandjes te zijn waar catamarans vol met toeristen heen scheurden. Wij lagen in een redelijk beschutte baai waar we alleen last hadden van golven van de catamaran’s en van langsdrijvende Spaanse boten die met een te korte ketting ankerden. Gelukkig dreven ze voorbij, ze lagen midden in de nacht korte tijd op 5 meter naast ons, dat slaapt niet echt rustig. Maar het eiland…. Erg mooi, heel hoog en stijl en redelijk begroeid met eucaliptus bomen en bamboe. Op het eiland 2 camping’s en wat pensions etc voor de losgelaten tieners. Wij hebben een mooie wandeling over het eiland gemaakt (in file met al die tieners). Het eiland is een reservaat voor meeuwen en een enkele aalscholver en dus Spaanse toeristen. Maar op zich een erg mooi eiland en we lagen voor een schitterend strand met uitzicht op de hoge kliffen van het eiland. Na twee dagen draaide de wind en lagen we erg te schommelen. We zijn verhuisd en voor het buureilandje gaan liggen.

Dit eilandje was ook natuurreservaat en verboden toegang. Wij lagen er alleen voor anker. Heerlijk rustig en mooi. We hebben alleen een wandeling over het strandje gemaakt, om de 3 villa’s die er op stonden te bekijken. Verder kon je ook niet, de ‘berghellingen’ gingen stijl omhoog.

Er zijn een paar leuke oude stadjes zoals Combarro. Erg leuk om door het kleine oude centrum te dwalen (paar straatjes/steegjes langs het water) waar aan het water overal oude kleine graanpakhuizen op palen staan. We hebben daar buiten geankerd voor een klein eilandje. Volgens onze pilot (boek met haven en navigatie info) was het een verboden militair gebied. Wij zagen bij het langs varen echter massa’s dagjesmensen op het strand en discoboten die af en aan voeren om ze aan en af te voeren. Dus wij voor anker voor mooi strandje. Al redelijk snel werd het avond en verdwenen de discoboten en dagjes mensen. Wij hadden de baai voor ons zelf, heerlijk. Doordat we zo diep in de Ria de Pontevedra lagen was het water ook iets warmer en hebben we voor het eerst zo lang in het water gelegen dat je het bijna zwemmen kon noemen. We waanden ons echt is een klein paradijs en alleen op de wereld. Dus s’ochtends stappen we zo uit bed de kuip in om van het uitzicht te genieten…. Blijkt dat wij (om half 8 s’ochtends) al helemaal niet meer alleen zijn. We zijn omringt door 40 kleine bootjes met mannetjes er in die de bodem aan het aanharken zijn. Dat is een bijzondere manier van vissen om de schelpdieren van de bodem te halen. Erg verrassend en ook wel heel leuk om te zien.

Combarro met harkende vissers die het ontbijt opluisteren..

Vanaf de Ria’s zijn we Portugal in gevaren. Onze korte stop in Viana do Castello op weg naar Porto liep iets uit de hand. Het bleek een heel mooi stadje te zijn en de wind liet het afweten (weinig en tegen). We zijn een paar dagen blijven liggen, het was net feest en er waren marktjes en er hing een gezellige sfeer in de stad. Bovendien hadden we klusjes en moesten we beiden nodig naar de kapper. Vanuit Viana zijn we met de trein een dag naar Porto gegaan. Dat was makkelijker, Porto heeft geen haven in de stad, en scheelde tijd. Beide waren we eerder in Porto geweest maar het was heerlijk rondslenteren en verdwalen. Vanuit de trein konden we wat van het binnenland zien, ook wel eens leuk voor de afwisseling.

Vanuit Viana zijn we vervolgens in één lange trip naar Lissabon gevaren. 195 mijl, 2 dagen varen. Mooie tocht, dolfijnen gezien en vaak vogels, meeuwen en sternen rond de boot. Het venijn zat in de staart. Bij het ronden van Cabo da Rocca begon het opeens hard te waaien. We waren gewaarschuwd, bij de kapen waait het meestal hard. Echter de wind was net in de loop van de middag gaan liggen en wij hadden net het rif er uit gegooid. Opeens kregen we een bak wind van achter 40 knopen!! Snel de genua weggedraaid, maar met vol grootzeil nog steeds veel te veel zeil. Er stond echter een flinke deining waardoor draaien en in de wind het grootzeil omlaag een hele klus zou zijn. De volgende kaap was vlakbij en daaromheen zaten we in de ‘luwte’ zonder golven. Gespannen scheurden we richting de kaap waarbij we snelheden van 10 knopen op het log hebben gezien. Het zweet stond ons in de handen. Maar de boel bleef heel, na de kaap (ca half uur later) konden we in vlak water de boot draaien en het zeil naar beneden trekken. Pfff, opluchting toen die beneden was. Op alleen de kotterfok (heel klein) zijn we verder gezeild. We vonden een plekje in de haven van Oeiras, een voorstad van Lissabon. Heerlijke rustige haven waar iedere ochtend de broodjes met een bons op het dek werden gegooid. We kregen aanzienlijke korting als we een week bleven dus we hebben toerist gespeeld in Lissabon (klein stukje met de trein), Oeiras en geklust. De elektrische stuurautomaat was al twee weken kapot. We hebben hier de oude uitgebouwd en in Engeland een nieuwe besteld en naar Portimão (in de Algarve) laten sturen. We hoopten dat die nog in Lissabon zou komen maar dat was te optimistisch.

Omdat de internet verbindingen hier erg te wensen overlaten komen de rest van de foto's en de rest van de verhalen een andere keer.. Maar hiermee kunnen jullie de verhalen honger een beetje stillen..

Ondergaande zon, midden op zee, zoals je ziet met erg mooi weer..