maandag 6 juni 2016

Logboek oversteek van BVI naar de Bermuda

Hier onder een uitsnede van het logboek vanaf de BVI naar Bermuda. Tijdens de reis proberen we geregeld een logboekingave te doen die ons gevoel en beleving ophet moment weer geeft. Na aankomst blijken alle vervelende ervaringen als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Een voordeel want na een paar dagen moeten we toch weer die zee op.
Nog één keer een blik achterom naar de BVI, daarmee ook laatste blik op de Carieb.

Datum & Tijd Positie SOG COG DOG WIND abs
Lokale tijd (UTC verschil) WGS84 kn ° nmile bft
De regel onder de tekst geeft de tijd en gegevens ongeveer op het moment van schrijven.
SOG: Speed over ground
DOG Distance over ground
nmile (nautical mile) is 1,8 kilometer, knoop (kn) is 1 mijl per uur
Logboek 1 mei - 8 mei 2016
Voor de oversteek naar Bermuda zijn we een nieuw logboek gestart.
Alle voorbereidingen zijn zo ver we weten getroffen. Hebben er deze keer zelfs een heel blog over geschreven.
Eten is klaar, het regent pijpenstelen en de koffie nog niet op.
Dus dat eerst!
Dan eropuit! We hebben er weer zin in!
motor 1133
baro 1016
wind E 10-14 kn
regenbuien
2016-05-01 10:59:01 18° 29,91064' N / 64° 23,15982' W 0 31 0 OZO 4
2016-05-01 12:00:01 18° 30,20405' N / 64° 22,90657' W 1.5 116 0.45 Z 3
Boom er uit
2016-05-01 14:11:30 18° 39,29930' N / 64° 26,26870' W 5 345 10.27 OZO 3
Bijna bij Anegada en de wind gaat zich naar de voorspellingen
gedragen en draait naar het oosten. De boom is er uit,
bakstag wind. Rondom vrij heftige cumulussen, nu en dan
gerommel van donder. We zijn beide nog niet vaak met
zulke onheilspellende luchten vertrokken. Volgens de
voorspellingen is het echter alleen langs de eilandenrij en
hopen we op zee minder onstuimige luchten te hebben.
We zijn mooi op tijd vertrokken in alle rust. Alle voorbereidingen
zijn klaar en beide hebben we er zin in en voelen ons goed.
Spanning is er een beetje af. Wel moeilijk dat dit echt het
afscheid van de Carieb is. Toch een fase die voorbij is.
baro 1015
2016-05-01 15:00:00 18° 44,37780' N / 64° 27,46940' W 6.9 2 15.49 O 4
Windvaan staat er op
2016-05-01 15:38:05 18° 49,07450' N / 64° 27,47400' W 7.5 4 20.24 ZO 5
We zijn weer op open diep water. De windvaan staat er op,
we varen halve wind met één rif en twee bollen genua.
Stef doet powernap.
Range AIS staat op 10 mijl en de alarmbel staat aan.
2016-05-01 16:00:00 18° 51,62430' N / 64° 27,61810' W 6.6 4 22.81 OZO 3
2016-05-02 (--240) 19° 38,38390' N / 64° 34,31810' W 4.2 346 70.48 ZO 4
Dag 2 is begonnen
Gisteravond hebben we radiocontact gehad met Dutchies
in the Caribien. Blijken nog 3 schepen onderweg vanuit
Amerika naar Bermuda. Zullen we daar wel treffen. Met
de Tern was geen verbinding mogelijk.
Afgelopen nacht hebben we drie buien over gehad met
wat meer wind en soms regen. In de verte zag je het nu
en dan weerlichten. De wind was ook vrij veranderlijk en
om een beetje op koers te blijven moesten we vaak de
windvaan bijstellen. Beide hebben we redelijk goed
geslapen. De boot beweegt vrij rustig, er zijn weinig
golven, max 1 meter. Nu komt er langzaam ook een wat
hogere oceaandeining opzetten. Maar die is zo lang daar
glijden we over heen zonder dat je dat merkt.
Vannacht zijn we door twee zeilboten ingehaald, 20 meter
en 15 meter lang. In tegenstelling tot vorige overtochten
was er leven in de nacht, op de AIS dan. We zijn beide
onze hele wacht wakker geweest.
Nu schijnt de zon, in de lucht zijn her en der nog wel flinke
cumulusformaties te zien.
De Iridium heeft een half uur nodig gehad om onze positie
te bepalen (is een noodfunctie!?!?). Of die ook ontvangen
is door Bart weten we nog niet.
In de koelbox hebben de komkommers het slecht. Alles
schoongemaakt en 1 is er al over boord. De poging om
yoghurt te maken afgelopen nacht lijkt mislukt. Helaas,
wellicht schommelt het te veel.
Baro 1018 (hoog, gister de hele dag op 1014/1015 blijven
steken)
2016-05-02 10:00:00 20° 37,34990' N / 64° 41,67170' W 6 5 130.2 NNO 4
2016-05-02 12:00:00 20° 50,75720' N / 64° 42,98320' W 6.7 4 143.7 O 5
2016-05-03 (--240) 22° 08,61550' N / 64° 56,32660' W 6.6 347 223.3 O 4
Start dag 3, dinsdag
Gisteren overdag waren we beide fit, goed gegeten en
steeds beetje bijgeslapen. Eind van de middag zijn we
ingestort. Beide hoofdpijn en misselijk. Manon kreeg de nasi
niet meer helemaal weg en is 2 uur gaan liggen, toen was
het voorbij. Stef heeft die twee uur nog buiten
doorgebikkeld op zeeziektepillen en wacht gehouden. Om half 9 was Manon
weer fit en kon Stef gaan slapen. Heeft om 1.00 nog een
asprine tegen de hoofdpijn genomen en om 2.00 de
wacht van Manon weer overgenomen. Die heeft vervolgens
tot 8.00 geslapen.
Nu zijn we beide fit. Al ontbeten en radiopositierapporten
verstuurd. Stef slaapt nu.
Gisteren overdag een paar vrachtschepen op AIS en in
zicht gehad. In de nacht hebben we 1 boot ingehaald,
zonder AIS. De lichten schoven over de horizon weg.
De wind is steeds ongeveer hetzelfde Oost-OZO 10-15
knopen. Vannacht één bui met 19 knopen wind en flink
regen over gehad. Zeilen staan steeds helzelfde, rollen
soms genua beetje uit of in.
Verder niets te zien dan een enkele vliegende vis en
velden sargassowier.
Baro 1020.
2016-05-03 9:00:00 23° 00,53000' N / 65° 02,54570' W 6.5 357 275.9 OZO 4
2016-05-03 12:00:00 23° 18,86730' N / 65° 05,01150' W 6 355 294.4 O 4
Rif er uit
Na de koffie hebben we het rif uit het grootzeil gehaald.
Wind is nog ca 10 knopen. Snelheid ging van 6,0 naar 6,5
knoop. We varen onder een strak blauwe lucht met hier
en daar een klein wit wolkje.
Op een afstand van 13 mijl drijft een Nederlands schip,
Rebecca, die nog niet weet waar hij heen moet volgens
de AIS. Voortgang 0,9 knoop. Een vrachtschip van maar
90 meter. Je zal door je reder maar op de oceaan geparkeerd worden?!?
Om 12.00 een dagafstand gehaald van 150 mijl!
Baro 2021
Radiosessie
reactie op bart zijn mail met weer en koers overwegingen
2016-05-03 14:00:00 23° 31,30030' N / 65° 05,54420' W 6.1 351 307 O 3
Mooie dag geweest
2016-05-03 23:58:50 24° 31,87940' N / 65° 08,56360' W 5.9 349 367.9 O 4
Dag 3, dinsdag, was een mooie dag. De bewolking die er
in de ochtend nog hangt lost in de loop van de ochtend
helemaal op en varen we onder een strak blauwe lucht.
Lege horizon waar je ook kijkt.
Wind is 10-13 knopen, oost, lichte deining. We houden
een snelheid van rond de 6 knopen.
Vanaf 11 uur zijn we beide wakker en bezig met staren
over de oneindige oceaan. Het valt op dat wij aan het
einde van de ochtend een aantal keren sporen van de
menselijke beschaving zien in de vorm van stukken plastic,
flessen en piepschuim. Deze hangen vaak in de strepen/
vlakken wier die op het water drijven.
Begin van de middag bak ik een cake, de zon schijnt dus
we hebben stroom genoeg. Lunch is nasi met een eitje
van Stef, motto van deze tocht wordt nooit genoeg nasi.
Stef slaapt eind van de middag nog wat. We douchen met
warm water uit de douchezak, drinken een wijntje bij
zonsondergang, het leven is goed. Als avondeten
uiteraard weer nasi.
Radiocontact met de Tern is weer niet gelukt.
baro 1020
weerberichten
Vanmorgen met Bart gegevens uitgewisseld en de overweging
achter het front langs te varen niet gedaan.
De verwachting is dat we voor het koufront 96 uur, al in
Bermuda zijn en anders het laatste stuk onder de
beschutting van Bermuda zullen zitten.
Nu dus in een rechte lijn door naar Bermuda.
De laatste grib toont dat we daar zelfs zonder wind
komen te zitten.
Afijn, allemaal wat wisselvallig.
Goed in de gaten houden dus maar..
Wel makkelijk dat Bart als routeerder het grote geheel
ziet..
Voorlopig nog schitterend zeilweer
2016-05-04 10:00:00 25° 23,72260' N / 65° 04,31800' W 5.2 358 420.4 ZO 4
Start dag 4, woensdag
2016-05-04 10:07:29 25° 24,34350' N / 65° 04,25860' W 4.6 359 421.1 ZO 4
Rustige nacht gehad, beide lekker geslapen, 4 om 4 uur.
Stef ligt nu weer na de radiosessies van vanochtend.
Vannacht voor het eerst weer vliegende vissen aan boord.
1 grote en een kleintje.
De wind is nog steeds rond de 10 knopen uit oost-zuidoost
elijke richting. We varen iets ruimer en rond de 5 knopen.
Een van de vele mooie zonsondergangen op zee.
Zee is nog rustig. Prachtige sterrenhemel vannacht,
nauwelijks bewolking. Nu komt er wat hoge bewolking
met windveren opzetten. Er zit verandering in de lucht.
Broodjes waren verschimmeld, bakken nieuw brood. Lang leve de broodbakmachine.
Baro 1020
2016-05-04 12:00:00 25° 33,61500' N / 65° 03,34310' W 5.3 359 430.4 Z 5
Klusjestijd
2016-05-04 15:36:09 25° 52,38590' N / 65° 02,97770' W 5.5 25 449.3 ZZO 4
Twee zaken opgelost, althans iig 1.
De bimini bouten die vastgeroest zaten vervangen.
Van de niet startende motor alle verbindingen nagelopen en
de startmotor een klap op zijn kop gegeven..
Ik weet niet wat het heeft gedaan maar hij startte wel
meteen..
Wel prettig als het harder mocht gaan waaien..
Bijkomend: we kunnen nu even stroom draaien en warm
water voor de afwas..
Waar je je al niet mee bezig houdt tijdens zo'n tocht..
Zeilvoering aangepast
In verband met verwacht slecht weer do en vr bij Bermuda
maken we hier een soort pas op de plaats.
Voorbereidingen hiervoor getroffen: voor twee dagen een
maaltijd klaar, overheerlijk en
ovenvers brood gebakken met een frans tintje..
Een prachtdag verder met een windje waardoor we lekker
opschoven ri Bermuda.
baro 1018
nog 373 mijl
2016-05-04 20:00:00 26° 09,86370' N / 65° 01,66015' W 3 327 467.4 ZZO 5
2016-05-05 (--240) 26° 19,10183' N / 65° 06,16527' W 2.5 1 477.9 ZZO 4
voor top en takel
2016-05-05 5:24:59 26° 38,97684' N / 65° 07,58685' W 3.4 340 498.2 ZZO 5
Om niet te hard te gaan alle zeilen gestreken.
Voor top en takel gaan we nog 3,2 knoop. Boot is te goed
schoon gemaakt.. We varen nu wel weer iets meer west
uit om meer langs de rand van de bui te koemen.
Baro 1015
2016-05-05 8:42:35 26° 46,20815' N / 65° 12,45467' W --- --- 506.8 ZZO 5
radio sessie
Helaas wil het met de radio niet lukken weerfaxen binnen te
halen, te veel storing in de lucht.
Ook een verbinding met ssb-radio wou niet lukken..
Zo meteen dutchies in the Caribian, misschien worden we daar wijzer van.
Vandaag deed de iridium het iig wel!
2016-05-05 12:00:00 27° 00,49770' N / 65° 17,93310' W 5.2 334 519.1 ZZO 5
Dag 5
Afgelopen nacht hebben we beide 5 uur achter elkaar
geslapen. De wacht deed hazeslaapjes van 20 minuten.
Redelijk uitgerust vanochtend. We hebben afgelopen
nacht geremd, eerst op puntje genua, later voor top en
takel. Doordat we langzaam gingen waren de bewegingen
van de boot ook rustig, zij het dat het slingeren aanzienlijk
was.
Vanochtend weerberichten via de radio binnengehaald en
berichten van Bart via de iridium. We hebben weer wat
zeil gezet om tenminste zondag op Bermuda aan te komen.
Zaterdagmiddag wordt het op Bermuda al rustiger dus moet
zondag aanlopen goed gaan. Het blijft wikken en wegen wat
we gaan doen. Spannende situatie. We hebben het ook over
behoorlijk slecht weer met buien van 45 knopen wind en onweer.
Doordat we daar mee bezig zijn vergeten we bijna dat het nu
nog heel mooi weer is. De wind is wel al aangetrokken tot zo'n
20 knopen en de golven opgelopen tot ongeveer 2 meter. De
boot schommelt echter rustig door en ligt met puntje genua
aan de ene kant en de kotterfok aan de andere mooi stabiel
in het water.
Stef slaapt alvast weer een beetje bij.
We hebben al 3 dagen geen boot op de AIS of in het echt
gezien. Dit maakt het wel makkelijker om hazeslaapjes te doen.
Afgelopen 24 uur hebben we 88 mijl gevaren, ons minimum.
Maar niet zo gek zonder zeil. We hebben nog 320 mijl te gaan
en denken zondagmiddag Bermuda aan te lopen.
Vanochtend nog even via de radiocontact gehad met de
Blues die ook onderweg is naar Bermuda. Zij hadden nu
ruim 20 knopen wind en verwachten deze middag het
maximum van 30 knopen achter de rug te hebben. Zij
varen echter met 70 graden direct vanaf Amerika en
zitten veel hoger dan wij. Wij verwachten de meeste
wind morgenochtend.
Baro 1016
Koerswijziging
2016-05-05 14:48:42 27° 14,36550' N / 65° 21,74910' W 5.2 4 533.6 ZZO 5
We zijn genoeg naar het westen afgebogen, de gribs laten
weer een iets ander beeld zien (moeten nu iets naar het
oosten zitten!?!). Besloten om recht op Bermuda aan te
varen, ergens gaan we die 30 knopen toch krijgen.
Pielen met de windvaan. Hij stuurt trouw maar heeft wel geregeld aandacht nodig.
Varen nu bakstagwind. Kotterfok is er af en genua tot
twee bolletjes uitgerold.
baro 1015
2016-05-06 (--240) 28° 05,18110' N / 65° 17,71370' W 5.1 9 584.2 ZZO 6
de zee speelt
een beetje met ljs en ook met mij..
net als ik achter het stuurwiel sta om een beetje bij te sturen,
vind ze het nodig een breker op het achterplatform te doen belanden..
Dat is zo uitgerust dat dat water niet naar binnen kan, maar wel omhoog
de zee heeft een aardige compagnon hierin in de wind..
je raadt het al dat die hele bak water over mij heen wordt geblazen
gelukkig is het nog warm hier en had ik niet zo veel aan maar mijn ochtend
douche heb ik gehad..
we schuiven lekker door, de zee bouwt behoorlijk op met 30 - 33 kn wind
golven +3 mtr
baro 1012
we komen aardig in de buurt van het laag..
2016-05-06 7:00:00 28° 42,56930' N / 65° 12,88480' W 6.2 356 622.1 ZZO 7
Nog 200 mijl te gaan
2016-05-06 11:46:14 29° 08,40710' N / 65° 13,92250' W 7.1 17 648.1 Z 7
Het is vrijdagmiddag en volgens het weerbericht krijgen
we de komende uren de volle lading wind en regen.
Momenteel zien we maar een meter of 200 en vlaagt
de wind naar 35 knopen.
En net nu varen er twee boten langs. Beide kruisen mooi
achter ons lans op meer dan 2 mijl maar het klinkt toch
luguber als je de misthoorn van een vrachtschip hoort.
Stef houdt de scheepvaart vanachter de kaartentafel in de gaten.
Twee schepen achter ons op de AIS
Daar dendert toch 200 meter boot buiten ons zicht langs.
Het voordeel van de AIS is dat je boten op een grote afstand
zien. Dit is ook gelijk het nadeel, zonder AIS zouden we
(buiten de misthoorn) niet eens weten dat die schepen er
waren en voelden we ons nog steeds Remie op deze
enorme plas water.
2016-05-06 11:57:51 29° 09,67610' N / 65° 13,72080' W 7.8 5 649.4 ZZO 9
2016-05-07 (--240) 30° 02,01575' N / 65° 10,79568' W 3.1 3 702.9 ZZO 5
Bar en boos
Overdag vielen de buien en de wind nog mee. Maar dat is
met de kennis van nu.... de regen klettert in stromen
op het dak en de windmeter schiet geregeld naar 35 knopen.
Buiten is het aardedonker en zie je alleen de schimmen van
golven voor de horizon langs trekken. Het houden van uitkijk
is meer voor de vorm, je ziet toch niets.
Even buiten kijken, pak aan en aanlijnen

En dan in de stromende regen de windvaan bijstellen
Toch herinnert de
AIS ons er aan dat we niet alleen zijn. Twee grote
vrachtschepen passeren in de nacht op een hele veilige
afstand van 10 mijl. Hopelijk hebben ze allemaal AIS....
2016-05-07 5:00:00 30° 23,10830' N / 65° 08,86430' W 4.3 9 724.5 Z 7
2016-05-07 12:00:00 30° 51,68190' N / 65° 01,62460' W 5 14 754 ZO 6
het nieuwe varen
2016-05-07 14:47:38 31° 00,59344' N / 64° 57,40305' W 2.1 24 764.6 ZW 3
Regen, regen, regen, we komen in de buurt van Engeland..
De drizzle daar is er niets bij. Nu even geworsteld met de zeilen maar de wind
weet niet wat ie wil dus de zeilen doen mee: een groot klap festijn
Intussen wel een portugees oorlogsschip gespot, drie nog wel..
Dat maakt dan weer een hoop goed na alle regen en storm en nu windstil..
De baro heeft zijn diepste punt blijkbaar nog niet bereikt en
blijft zakken 1010
Motor gestart
2016-05-07 15:28:05 31° 01,68900' N / 64° 56,54190' W 4.7 13 766.1 ZW 3
We zijn het zat, de motor is aan. De wind is op en we rollen
als een dobber alle kanten op. Nu gaan we tenminste de
goede kant op.
motoruren 1135
baro 1010
Overstappen op open cpn
2016-05-07 20:00:29 31° 20,13940' N / 64° 52,13550' W 4.3 17 785 ZZW 4
Omdat we van dit deel van de oceaan geen detailkaarten
hebben behalve de papieren
stappen we elektronisch over op open cpn
Dat bevat alle kaarten in detail van de wereld..!
De belangrijke gebeurtenissen blijven we in dit logboek
loggen.
De vaardetail staan dan in open cpn
Licht aan de horizon
01.00 uur, net wakker geworden en er is licht te zien aan
de horizon. Hoera we zijn bijna op Bermuda!
Inmiddels is de lucht helder en zijn sterren te zien. Helaas
nog geen wind van betekenis en de motor helpt ons
vooruit.
2016-05-09 11:40:22 32° 22,75550' N / 64° 40,42150' W 0.4 347 849.3 W 4
Aankomst Bermuda
2016-05-09 11:40:31 32° 22,75573' N / 64° 40,42162' W 0 348 849.3 W 4
We hebben op de kop af 7 dagen gevaren en 850 mijl
afgelegd.
Vannacht om 4 uur is de motor weer uit gegaan en het zeil
erbij gezet. Net bij customs en immigration geweest waar
we als nooit te voren uiterst correct en vriendelijk zijn
geholpen! Net als bij aanmelden bij aanvaren van de haven,
uiterst vriendelijk en behulpzaam.
Verder lijkt het van een afstandje net Terschelling..
Bermuda in zicht, erg laag

Binnenkomst in Bermuda door de Town Cut naar de rede van St George Town
 
Motor 1149
baro 1017 deze is weer lekker terug hoog.
Deze keer niet uitgesproken moe, ondanks het weer en de
golven, maar best tevreden over resultaat!
Net als anders wil je er op een gegeven moment wel zijn
maar ondanks het vertragen had dat weinig invloed gelukkig..
Misschien went het nog eens..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten