Het traject dat voor ons ligt voert door degroene vlekken, lage drukgebieden met veel wind die als een trein over de oceaan trekken net als wij op weg naar Nederland |
De helft van wat op de Kaap Verden hebben ingekocht. Meer is er niet met een redelijke kwaliteit te krijgen. Allen met zout en zoet water gespoeld tegen de kakkerlakken. |
Droge donkere opslag onder de vloer |
Stef kan tussen het klussen door heel relaxt weg duiken in een boek |
Hier op de BVI lagen we 2 weken voor vertrek een paar dagen
in de schitterende Benures Bay. Rustig water, mooie natuur en schitterend
snorkelen. Kortom een plek waar het niet erg is een paar dagen te blijven
hangen en op de boot klussen te doen genietend van een schitterend uitzicht.
Als het te warm wordt dan spring je even in het water tussen de tarpin-vissen
van 1-1,5 meter (duurde even voor wij daar zonder aarzeling tussen spartelden).
Om een idee van de klussenlijst te geven:
-
Mast-inspectie- Nieuwe grootzeilval ingeschoren
- Houtenplaatjes gezaagd en in de bakskisten gelijmd om de ergste lekkage te voorkomen.
- Alle terminals van de stagen nagelopen en ingevet
- Studie van de nieuwe Iridium satelliettelefoon gemaakt
Stef boven in de mast voor inspectie |
En maar wachten tot die Iridium verbinding heeft |
Duidelijke roestvorming die tussen de tieren naar buiten komt. |
Nakijken en invetten van de stagen en terminals |
Nog een naaiklusje, weer de hele boot overhoop |
Het lijkt wellicht niet zo veel maar op een klein
oppervlakte als een boot heeft een klus als vervelende consequentie dat je alle
spullen in de boot overhoop haalt en van de ene naar de andere kant verplaatst om
dingen te vinden. Of niet, die ene zaag
hebben we na een halve dag zoeken nog steeds niet gevonden. Kortom het is een
tijdrovende bezigheid.
5 dagen voor gepland vertrek tanken we diesel en doen we
boodschappen in Roadtown. En besluiten we gezien de weersvoorspellingen om over
4 dagen te vertrekken. Dat betekent vrijdag uitklaren in Spanish Town om dan
nog twee nachten in North Sound in een rustig haventje te liggen voor laatste
voorbereidingen. Zijn die er dan nog? Ja hoor:
-
Blokken moeten ingevet- Windvaan moet er weer op
- Bijboot schoon en opgevouwen onder dek
- Buitenboordmotor in de bakskist
- Onderkant van de boot schoon om sneller te gaan (scheelt 1 knoop, op 6 dagen 144 mijl of te wel 1 dag varen)
- Eten koken voor 3 dagen vlak van te voren
- Alle spullen vast zetten ook in de kasten met schuim etc tegen het rammelen. Stapelgek wordt je daarvan als je op een slingerende boot wil slapen.
- Slingerkooi klaar
- Water tanken
- Grab-bags klaar
- Lifelijnen vast overal op de boot
- Laatste mailtjes en app-jes naar iedereen die nog meer in spanning zit over de tocht dan wij.
Aangroei op het onderwaterschip na 3 weken, complete planten |
Af en toe hulp bij het schoonmaken. Deze school blue tang deed zich tegoed aan de aangroei. |
Schoon krabben van het onderwaterschip. Met zijn tweeen redden we het inmiddels in twee uur. |
Een dag van te voren lopen de spanningen aardig op. We zijn
beide moe en kibbelen om niets. Maar na een nacht goed slapen en een kluslijst
die op de laatste dag bijna is afgewerkt valt er veel spanning weg. Helaas
stroomt het van de regen en spoelen we doornat de haven in voor de laatste
klusjes. De bijboot spoelt schoon met zoet regenwater, dat scheelt weer. De laatste
avond gaan we uit eten en relaxen we. De ochtend van vertrek wordt er gekookt
en alles klaargezet. Voor het eerst zijn we heel ontspannen om 12 uur klaar om
te vertrekken. We douchen zelfs nog even uitgebreid op de haven. Als we de
lijnen los hebben gegooid valt er een heel stuk spanning weg, we gaan!
Drinkwater in tien losse tankjes, reserve en niet gechloreerd |
Slingerkooi klaar, nasi in voorbereiding,fruitnet gevuld |
Nakijken en gangbaar maken van de lifelines,zout vreet alles aan. |
Bij plaatsing van dit blog zal blijken of we Bermuda aan
kunnen doen of niet. We hopen het wel, 3 weken op zee is zoooooo lang!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten