maandag 6 juni 2016

Voorbereiding voor de oversteek Britse Maagden Eilanden – Bermuda (830 mijl ca 1500 km)

Hoe werkt dat nu, hoe bereid je je voor op een tocht van (meer dan) een week. Al ver van te voren begint het een beetje te dagen, straks moeten/gaan we weer. Grof komt er een planning wanneer het weer en de stroming gunstig zal zijn. Voor de oversteek naar Bermuda en Azoren moet je niet eerder weg dan april (voor die tijd onstuimige depressies die nog over de Atlantische oceaan denderen) en niet later dan juni (start van orkanen in Carieb). Om nog tijd te hebben op de Azoren mikken wij op laatste week van april.

Het traject dat voor ons ligt voert door degroene vlekken, lage drukgebieden met veel wind die als een trein over de oceaan trekken net als wij op weg naar Nederland
We maken keuzes: Waar kan je goed inkopen doen en rustig de laatste voorbereidingen treffen? Voor vertrek heb je water, diesel en verse groenten en fruit nodig. Dit laatste het liefste van de markt en zonder dat het in de koeling is geweest. Dit hebben wij op de BVI opgegeven. Ze hebben hier geen markt en al het fruit en groente ligt al weken in koelingen. Wij mikken op de hoofdstad en hopen dat de supermarkt net bevoorraad is als wij komen. Een maand geleden hebben wij op St Martin de hele boot al afgeladen met pakken melk en sap en 5 liter flessen met drinkwater. Ook alle houdbare goederen zijn daar in zeer ruime hoeveelheden ingekocht tegen een schijntje van wat het op de BVI kost.
De helft van wat op de Kaap Verden hebben ingekocht. Meer is er niet met een redelijke kwaliteit te krijgen.
Allen met zout en zoet water gespoeld tegen de kakkerlakken.

Droge donkere opslag onder de vloer
 Als het globale moment van vertrek naderbij komt kijken we steeds vaker naar het weer. Wanneer zien we een gaatje dat ons zo lang mogelijk gunstige wind geeft. We letten op of de voorspelling constant is. Een week van te voren komt er een vermoedelijke dag van vertrek. De kluslijsten komen dan tevoorschijn en van alles en nog wat is er te klussen, controleren en repareren. Dat heb je als je de rest van de tijd toch veel bezig bent met sight-seeing en chillen.
Stef kan tussen het klussen door heel relaxt weg duiken in een boek

Hier op de BVI lagen we 2 weken voor vertrek een paar dagen in de schitterende Benures Bay. Rustig water, mooie natuur en schitterend snorkelen. Kortom een plek waar het niet erg is een paar dagen te blijven hangen en op de boot klussen te doen genietend van een schitterend uitzicht. Als het te warm wordt dan spring je even in het water tussen de tarpin-vissen van 1-1,5 meter (duurde even voor wij daar zonder aarzeling tussen spartelden). Om een idee van de klussenlijst te geven:
-          Mast-inspectie
-          Nieuwe grootzeilval ingeschoren
-          Houtenplaatjes gezaagd en in de bakskisten gelijmd om de ergste lekkage te voorkomen.
-          Alle terminals van de stagen nagelopen en ingevet
-          Studie van de nieuwe Iridium satelliettelefoon gemaakt
Stef boven in de mast voor inspectie

En maar wachten tot die Iridium verbinding heeft

Verroeste stag= 2 jaar oud (3 jaar geleden vernieuwd, na een jaar nog een keer wegens roest, die zit er nu dus weer op (waardeloze kwalitei), glimmende stag is ook nieuw 3 jaar oud en wel goed.
Dat wordt verhaal halen terug in Nederland, dat houden ze nog wel uit.
 
Duidelijke roestvorming die tussen de tieren naar buiten komt.
 
Nakijken en invetten van de stagen en terminals
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Nog een naaiklusje, weer de hele boot overhoop
Het lijkt wellicht niet zo veel maar op een klein oppervlakte als een boot heeft een klus als vervelende consequentie dat je alle spullen in de boot overhoop haalt en van de ene naar de andere kant verplaatst om dingen te vinden.  Of niet, die ene zaag hebben we na een halve dag zoeken nog steeds niet gevonden. Kortom het is een tijdrovende bezigheid.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5 dagen voor gepland vertrek tanken we diesel en doen we boodschappen in Roadtown. En besluiten we gezien de weersvoorspellingen om over 4 dagen te vertrekken. Dat betekent vrijdag uitklaren in Spanish Town om dan nog twee nachten in North Sound in een rustig haventje te liggen voor laatste voorbereidingen. Zijn die er dan nog? Ja hoor:
-          Blokken moeten ingevet
-          Windvaan moet er weer op
-          Bijboot schoon en opgevouwen onder dek
-          Buitenboordmotor in de bakskist
-          Onderkant van de boot schoon om sneller te gaan (scheelt 1 knoop, op 6 dagen 144 mijl of te wel 1 dag varen)
-          Eten koken voor 3 dagen vlak van te voren
-          Alle spullen vast zetten ook in de kasten met schuim etc tegen het rammelen. Stapelgek wordt je daarvan als je op een slingerende boot wil slapen.
-          Slingerkooi klaar
-          Water tanken
-          Grab-bags klaar
-          Lifelijnen vast overal op de boot
-          Laatste mailtjes en app-jes naar iedereen die nog meer in spanning zit over de tocht dan wij.
Aangroei op het onderwaterschip na 3 weken, complete planten
Af en toe hulp bij het schoonmaken. Deze school blue tang deed zich tegoed aan de aangroei.
Schoon krabben van het onderwaterschip. Met zijn tweeen redden we het inmiddels in twee uur.
Lijstjes, lijstjes, altijd maar lijstjes. Je wordt er gek van maar ze helpen wel om de voorbereidingen gereed te krijgen. Het is ook een soort proces die je doet toegroeien naar het losgooien van de lijnen voor een tocht die toch ook een stuk onzekerheid geeft. Blijft het weer goed, gaat er niets kapot, worden we niet ziek, varen we niet op een container of walvis. Je weet het niet, net zo min als je weet of je met de auto gaat aankomen als je van A naar B rijdt. Toch zijn we met deze risico’s een stuk bewuster bezig. 

Een dag van te voren lopen de spanningen aardig op. We zijn beide moe en kibbelen om niets. Maar na een nacht goed slapen en een kluslijst die op de laatste dag bijna is afgewerkt valt er veel spanning weg. Helaas stroomt het van de regen en spoelen we doornat de haven in voor de laatste klusjes. De bijboot spoelt schoon met zoet regenwater, dat scheelt weer. De laatste avond gaan we uit eten en relaxen we. De ochtend van vertrek wordt er gekookt en alles klaargezet. Voor het eerst zijn we heel ontspannen om 12 uur klaar om te vertrekken. We douchen zelfs nog even uitgebreid op de haven. Als we de lijnen los hebben gegooid valt er een heel stuk spanning weg, we gaan!
Drinkwater in tien losse tankjes, reserve en niet gechloreerd
 
Slingerkooi klaar, nasi in voorbereiding,fruitnet gevuld
Nakijken en gangbaar maken van de lifelines,zout vreet alles aan.
We hebben er deze keer echt zin in om te vertrekken. Zijn er door de steeds langere tochten op deze reis ook ingegroeid. 3 nachten, 5 nachten, 6 nachten, 8 nachten en de grote 13 nachten. Complicerende factor is nu dat we er rekening mee moeten houden dat Bermuda (6-7 nachten op zee) niet bezeild is en we in één keer door moeten naar de Azoren. Dat wordt dan een tocht van ruim 3 weken. Het weer is in dit meer noordelijk deel van de oceaan ook een stuk onstabieler dan de constante passaatwind die we op de eerste oversteek hadden.

Bij plaatsing van dit blog zal blijken of we Bermuda aan kunnen doen of niet. We hopen het wel, 3 weken op zee is zoooooo lang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten